GODISNJICE-50 godina ES175/1, ES250/1, 50 godina malog ES-a

Opcenito o MZ tvornici, motorima, povijest...
Odgovori
Avatar
ernesto
Site Admin
Postovi: 13094
Pridružen/a: čet vel 28, 2008 2:53 pm

GODISNJICE-50 godina ES175/1, ES250/1, 50 godina malog ES-a

Post Postao/la ernesto » pon srp 30, 2012 6:18 pm

U pocetku nastanka foruma dosta smo pricali o raznim povijesnim detaljima tvornice, modela, natjecanja, pa cak i o okruzenju u kojem je nastala i postajala marka MZ (Istocni blok), zeleci na taj nacin s jedne strane razjasniti neke povijesne pojmove i okolnosti, a s druge strane pojasniti i sami otkriti cinjenice i istinite/vjerodostojne podatke o ovim motorima.

Nadam se da smo uspjeli doci do prilicno tocnih podataka, a koliko se u nekoliko navrata pisalo o forumu po nekim casopisima, mislim da smo napravili relativno dobar posao i forum iz kojeg su neki novinari uspjevali izvuci korisne podatke koji bi se mozda bez tih prica izgubili negdje u cyber svijetu.

Kako u svijetu biva, cesto se slave razne godisnjice, pa sam odlucio u ovoj rubrici obiljezavati godisnjice koje su vezane za MZ motore, ali mozda i neke godisnjice koje su vezane i za MZ okruzenje.

Ovo naravno nebi trebalo biti puko nabrajanje godina proizvodnje, nego nekakav spomen na modele koji su se pojavili u odredjenoj godini. Sukladno s time, vremenom cu mijenjati i naslov teme, odnosno uz naziv „Godisnjice“ cu dodati godisnjicu i model koji je te godine aktualan po tom pitanju.

Ukoliko netko ima neke svoje price, ispravke ili saznanja vezana uz slavljenike, slobodno neka dopuni ;) .

Pedeseta godisnjica
ES 125, ES150 (1962-1969)
ES175/1, ES250/1 (1962-1967)
Dvadeseta godisnjica
MuZ 500 (1992-1997)
MuZ Silver Star (1992-1997)
Bolje zivjeti sto godina kao bogatas, nego tjedan dana kao siromah.

Avatar
ernesto
Site Admin
Postovi: 13094
Pridružen/a: čet vel 28, 2008 2:53 pm

Post Postao/la ernesto » pon srp 30, 2012 6:21 pm

50 godina ES175/1, ES250/1 (1962-2012)
50 godina malog televizora (1962-2012)


Dva pedesetogodisnjaka
slika
fotka skinuta sa stranice: http://www.mz-club-deutschland.de/_pics ... 25_175.jpg

ES 175/1, ES 250/1

Evo, 50 godina je samo tako proletilo :D . ES 175/1 i ES 250/1 su modeli koji su zamijenili dotadasnje jednocilindricne modele ES 175 i ES 250 koji su se proizvodili od 1957-1962, a koji su bili pocetak proizvodnje serije ES, samim time i prvi MZ motori koji su samostalno razvijeni od tvornice MZ. Stariji modeli su vecinom preuzeti od prijeratne tvornice DKW ili su se proizvodili pod nazivom IFA (Industrieverwaltung Fahrzeugbau) a koji su bili modeli RT i BK.

U Njemackoj su prvi ES modeli vece kubikaze (175ccm i 250ccm) imali nadimak „Eisenschweine“ sto bi u slobodnom prijevodu znacilo „zeljezno prase“.

ES 175/1 i ES 250/1 su uglavnom bili skoro pa kopija svojeg ES 175 prethodnika s nekim manjim doradama. Namjerno nisam napisao da su bili „kopija“ modela ES 250 posto je taj model imao nesto drugaciju karoseriju, a i sam motor je bio s jednim i dva auspuha sto cini ES 175/1 i ES 250/1 u principu slicnijim prethodnom modelu s manjom kubikazom, odnosno ES 175.

Glavna novost kod ove ES/1 serije je nesto drugaciji sistem podmazivanja motora sto za poslijedicu ima smanjeni udjel ulja u benzinu, snaga raste s prijasnjih 10 na 12 KS za modele sa 175ccm, odnosno 12,5 na 16 KS za modele s 250ccm, a sto se izgleda tice, osim vece palete boja, uvodi se novi sigurnosni element. Svi daljnji MZ motori pocevsi s ovom serijom imaju ugradjene zmigavce. Na ove modele zmigavci su se serijski ugradjivali u cijev guvernala, a nisam posve siguran dal je oval sigurnosni dodatak prije ugradjivan na neki motor kao serijska oprema. Mozda je na neke modele, ali mislim da je MZ jedina tvornica koja je serijski ugradjivala zmigavce na sve modele.

Veliki ES-ovi ove generacije su naravno imali i svoje inacice kao prikolicari na koje su se ugradjivale bocne prikolice marke Stoye, ali i seriju inacica koje su u nazivu nosile i oznaku „G“ sto je oznacavalo „Gelande sport“. Upravo ti modeli predvidjeni za terensku voznju (Gelande) su ostvarili najvece uspjehe u moto sportu tog vremena pa na novijim generacijama MZ motora cesto nailazimo na natpis „International Six Days Trophy Winner“ i ispisane neke godine. To je tada bilo jedno od najznacajnijih moto utrka, a te godine su godine kada su MZ motori pobjedjivali, a pobjedjivali su danas daleko razvikanije i u narodu cjenjenije marke kao sto su Triumph (na jednoj takvoj utrci ga je vozio Steve McQueen), NSU, BMW, Husqvarna, Zundapp, Bultaco itd. neki od kasnijih MZ modela su nosili i natpis na rezervoaru „Trophy“ u cast pobjeda na tim utrkama.

Osim sportskih uspjeha, „veliki“ ES/1 modeli su radjeni u doba velikih europskih i svjetskih podjela. Sjetimo se da je Berlinski zid nastao 1961. tako da je ovo serija modela koja je nastala u iskljucivo DDR „izolaciji“, iako se dizajnom oslanjala na starije modele, a DDR dizajn dolazi do izrazaja tek kod modela manje kubikaze (ES250 i ES150).

U isto vrijeme Istocnonjemacka tvornica Simson prestaje s proizvodnjom cetverotaktnih motora AWO 425 koji su u stvari bili kopija zapadnog BMW R-25 (oznaka 425 znaci 4T i 250ccm) i koji su istini za volju bili ugladjeniji od MZ motora (4T naspram 2T), ali bili su i skuplji, a sto je u tadasnjem drzavno-drustvenom ustrojstvu bilo vazno, takve velike razlike su mogle oznacavati razlike u klasnom drustvu sto je tada bilo dakako nepozeljno.

Zasto spominjem AWO? Zato sto prestankom proizvodnje tog modela, MZ ES modeli preuzimaju apsolutni primat u moto industriji i zastupljenosti u drustvu, kako u DDR, tako i u vecini zemalja Istocnog bloka gdje je jos samo nekoliko proizvodjaca moglo konkurirati zastupljenosti eMZi na Europskom istoku (JAWA, Panonnia...).


ES 125, ES 150

Paralelno s pocetkom proizvodnje druge generacije spomenutih „velikih“ ES modela s oznakom /1, pojavljuje se i zamjena za dotadasnje manje kubicne motore koji su do tada bili u MZ paleti zastupljeni s prijeratno koncipiranim RT125 modelima, odnosno preciznije zamijenjuju model RT125/3 koji direktne korijene vuku iz tvornice DKW koja je prethodila u istim pogonima MZ-u.

Definitivnim odvajanjem DDR-a od zapadnje Njemacke i izgradnjom Zida zapocinje istodobno i veca izoliranost koju su vjerojatno istocnjaci zeljeli naglasiti i vlastitim dizajnom. Iako je sam agregat bio vrlo nalik onom iz vremena DKW-a, izgled vozila su uvelike promijenili. Pojavljuje se karakteristican kvadratni prednji far po kojem su ovi motori u nekim dijelovima nase zemlje dobili nadimak „televizor“. Taj dizajn zadrzao se sljedecih petnaestak godina u vizualnom identitetu MZ motora raznih kubikaza.

Interesantno je da vecina ljudi ove motore prepoznaje po tome sto „svjetle ravno“, iako su i stariji ES modeli imali isti koncept, ali far je bio okrugao pa iz ne znam kojeg razloga ljudi onaj stariji ES model ne dozivljavaju kao „onaj koji svjetli ravno“. Isto tako povrsni poznavaoci ES modela s ovakvim farom cesto misle da je ovaj model s manjom kubikazom fizicki identican onom s vecom, a koji se pojavio nekoliko godina kasnije. Isto tako potpuni nepoznavatelji ovih motora ce za manji model cak reci da je elegantan, dok za noviji, jaci model uglavnom govore da je ruzan. Stvar ukusa, ali cinjenica je da je ovaj dizajn razvijen za manji model, odnosno upravo ES125 i ES150 koji ove godine slavi svoju pedesetu godisnjicu proizvodnje.

Sam dizajn ovog motora je velikim dijelom obiljezio izgled i drugih motora iz sezdesetih tako da su i Simson mopedi, kao i skuter IWL Troll, pa cak i neki zapadni proizvodi kao DKW Hummel imali prilicno slican dizajn ovim motorima.

Mali „televizor“, ili kako se jos kod nas nazivao greda, rogonja... dozivio je svoje dvije inacice. Prva je bila ES125 i ES150, dok je druga bila skoro identicna ali s nekim manjim prepravkama pa krajem sezdesetih dobiva naziv ES125/1 i ES125/1, odnosno natpis „Trophy“. Prva i druga generacija se lagano prepoznaju po razlici u brzinomjeru. ES ima okrugli brzinomjer dok ES/1 dobiva polukruzni brzinomjer.

Motor je bio namijenjen prvenstveno mladjoj populaciji, studentima, mladim zaposlenicima i zenskom rodu, dok se smatralo da oni koji su vec duze vremena zaposleni i koji imaju familije kupuju jace modele.

ES125 je takodjer bio cesto koristen u tadasnjim nekakvim omladinskim brigadama koje su u stvari bile nekakva vrsta predvojnicke obuke. Ti motori su uglavnom bili SMB boje s zutom oznakom na prednjem blatobranu sto bi trebalo oznacavati „skolski“ model, sluzili su u postarskoj sluzbi kao kod nas APN-ci, a radile su se i terenske verzije s oznakom „G“ (Gelande). Zanimljivo je da su sve te sluzbe koristile kubikazu od 125ccm, a u originalu se ne sjecam da sam vidio sa 150ccm (prerade da, ali tvornicki proizvedene nisam vidio kao sluzbena vozila).
Bolje zivjeti sto godina kao bogatas, nego tjedan dana kao siromah.

Odgovori